Mollets snurriga värld

Direktlänk till inlägg 18 januari 2011

Måste prova

Av yvonne mollet-bengtsson - 18 januari 2011 20:27

Detta recept bara måste jag prova. Påminner om chilicheeze på Burger King. Jobbade sent i dag, till halv sju. Myspyser segt i soffan och surfar på goda recept och fakta om digerdöden. Ska det äntligen bli hämt av tunnan i helgen?

Bad på kallbadhuset i Båstad på fredag men jag kan inte följa med, konferens i Köpenhamn. Är jag ledsen? Nja inte särskilt.


Partystarter  40 små bollar eller 20 större

400 g mjölig potatis, t ex King Edward

1/2 dl crème fraiche

1 msk smör

1 pkt bacon

140 g ädelost, t ex Kvibille

1/2 dl finskuren gräslök

2 dl vetemjöl

2 ägg

2 dl panko eller ströbröd

nymald svartpeppar, ev salt

Skala potatisen, dela dem i stora bitar och sjud dem mjuka. Strimla baconet och stek det gyllene, låt rinna av på hushållsppper. Låt svalna.

Kör snabbt i matberedare tillsammans med crème fraiche och smör (tror det är bättre med elsvisp!!). Kör inte för länge då blir moset segt. Ställ moset i kylen att svalna.

Hacka eller smula osten grovt och vänd ner i potatisen tillsammans med gräslök och bacon. Smaka av med peppar; ytterligare salt behövs förmodligen inte.

Forma 2 rullar, ca 2 cm i diameter, med hjälp av plastfolie. Vrid åt rullarna hårt och lägg i frysen i ca 30 minuter, tills de stelnat nog att skära i fina bitar. Skär varje rulle i ca 20 centimetertjocka skivor. Forma försiktigt till bollar.

Doppa bollarna i mjöl, sedan i uppvispat ägg och sist i panko. Se till att de täcks ordentligt runt om vid varje moment, annars kan osten lätt rinna ut under friteringen.

Hetta upp oljan till ca 180°C, eller tills en vit brödbit ganska snabbt blir gyllene. Fritera bitarna i någon minut tills de fått fin färg. Låt rinna av på lite hushållspapper och servera, helst varma!

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av yvonne mollet-bengtsson - 12 juni 2011 12:50

Då är man i full gång och donar till 50 års festen nästa lördag. Tält ska hämtas, bröd bakas, kött stekas o marineras. Ska jag ha något nytt på buffén? Inköp av alkoholvaror gjordes förra helgen. Tänk det alkoholfria är nästan dyrare än alkoholen. ...

Av yvonne mollet-bengtsson - 17 maj 2011 23:01

Host nys spott o fräs.   Jädrans skit att bli av med. I morgon är det full fräs mot vårutflykten men är jag lika dassig stannar jag hemma. Mina fina amplar håller på att blåsa all värdens väg. Nej det blir bara en massa upptradande här så jag går o l...

Av yvonne mollet-bengtsson - 15 maj 2011 18:57

När alla andra var förkyld i vintras stod jag pall. Men nu fick jag del av det goda, hela helgen har gått till host och nys. Nu har jag svårt att andas igen så det är väl ännu en lungsäcksinflamation på gång. Har hållt igång i trädgården ändå, med pa...

Av yvonne mollet-bengtsson - 28 april 2011 19:35

Äntligen är det sommar. Har gått en underbar kvällspromenad barfota i sanden längst med stranden. Det blir snabba middagar nu, tiden vill man tillbringa ute i det fria. F-n gasolen tog slut mitt i grillningen i måndags. Varför fyller man aldrig på i ...

Av yvonne mollet-bengtsson - 15 mars 2011 22:11


´Tänk vad saker kan få genomslagskraft. Häromdagen lekte jag lite på facebook och skapade en grupp som heter: vi som har kul på jobbet. Nästan alla nappade,kul. På fredag blir det afterwork med bad på kallis på skansen o sedan lite kul på sand...

Ovido - Quiz & Flashcards